Research Interest

  • Digital Art History, Digital Humanities
  • Visualization and mediation of digital collections
  • Media Art, Digital Art

Publications

ORCID: 0000-0003-0112-4841

Journal Article

Gasser, Sonja (2022). Rodighiero, Dario: Mapping Affinities. Democratizing Data Visualizations. Genève 2021. ISBN 9782940563999. https://www.metispresses.ch/en/mapping-affinities. H-Soz-Kult (Internetpublikation) Humboldt-Universität zu Berlin

Hodel, Tobias; Gasser, Sonja; Schneider, Christa; Schoch, David (2022). Zugang zu Informationen in digitalen Sammlungen: Fokus Archive. Informationswissenschaft - Theorie, Methode und Praxis, 7(1), pp. 27-91. Bern Open Publishing 10.18755/iw.2022.5

Schmeling, Sören; Gasser, Sonja (2019). Ausstellungsgeschichte als Ansichtssache. Das Fotoarchiv der Kunsthalle Basel. Rundbrief Fotografie, 26(3), pp. 36-45. FotoText Verlag Wolfgang Jaworek

Gasser, Sonja (2019). Das digital transformierte Museum. Daten und Technologie nutzen für optimierte Dienstleistungen. Museumskunde, 84, pp. 1-10. Deutscher Museumsbund

Gasser, Sonja (2018). Coding Dürer. International Interdisciplinary Hackathon for Art History and Information Science. International Journal for Digital Art History, 2018(3), pp. 192-195. Graphentis Verlag e.K. 10.11588/dah.2018.3.49918

Gasser, Sonja (2018). Disposition Ausstellungsraum. Im Zustand zwischen Nicht-Ort und erklärter Leere. Kritische Berichte - Zeitschrift für Kunst- und Kulturwissenschaften, 46(3), pp. 83-91. Jonas-Verlag

Schmeling, Sören; Gasser, Sonja (2018). What’s left when the show is over? Les archives photographiques de la Kunsthalle de Bâle. Transbordeur. Photographie histoire société, 2, pp. 138-147. Éditions Macula

Gasser, Sonja; Rössel, Julia (2017). Albrecht Dürers ‚Adam und Eva‘ im medialen Netzwerk. Beobachtungen zur kunsthistorischen Forschung mit digitalen grafischen Sammlungen. NEUE kunstwissenschaftliche forschungen, 2017(3), pp. 13-26. arthistoricum.net 10.11588/nkf.2017.3.34553

Newspaper or Magazine Article

Gasser, Sonja (2022). DYOR — NFT-Kunst. Kunst-Bulletin(12), pp. 108-109. Schweizerischer Kunstverein

Gasser, Sonja (27 October 2021). Ein Get-together für das kulturelle Erbe im Netz. uniaktuell – Das Online-Magazin der Universität Bern Universität Bern

Gasser, Sonja (2021). Eva & Franco Mattes — Zirkulierende Bilder. Kunst-Bulletin(3), pp. 24-31. Schweizerischer Kunstverein

Gasser, Sonja (2021). NFT und Kunst — Ein digitaler Hype oder konzeptuell interessante Gegenwartskunst? Kunst-Bulletin(9), pp. 68-71. Schweizerischer Kunstverein

Gasser, Sonja (2021). Sur les traces d’Harald Naegeli. Schweizer Museumszeitschrift(18), pp. 18-19. Verband der Museen der Schweiz VMS, ICOM Schweiz - Internationaler Museumsrat

Gasser, Sonja (2020). MuDA — Die digitale Kunst verliert einen lebendigen Ausstellungsort. Kunst-Bulletin(9), pp. 60-65. Schweizerischer Kunstverein

Book Section

Gasser, Sonja (2020). Das Digitalisat als Objekt der Begierde. Anforderungen an digitale Sammlungen für Forschung in der Digitalen Kunstgeschichte. In: Andraschke, Udo; Wagner, Sarah (eds.) Objekte im Netz. Wissenschaftliche Sammlungen im digitalen Wandel. Digitale Gesellschaft: Vol. 33 (pp. 261-276). Bielefeld: transcript Verlag 10.14361/9783839455715-019

Book

Gasser, Sonja (2024). Digitale Sammlungen: Anforderungen an das digitalisierte Kulturerbe. Edition Museum: Vol. 81. Bielefeld: transcript Verlag 10.14361/9783839470213

Gasser, Sonja; Dürrwang, Adrian (eds.) (2023). Schreiben über Kunst, mit einem künstlerischen Beitrag von Ted Davis. Zürich: AICA Schweiz und Schweizer Kunstverein

Conference or Workshop Item

Gasser, Sonja (2021). Die neue Textur von Bildern. Transformation der Kunstabbildung durch Digitalisierung. In: Fricke, Ellen; Meiler, Matthias (eds.) Transformationen – Zeichen und ihre Objekte im Wandel (pp. 157-158). Chemnitz: Universitätsverlag Chemnitz

Gasser, Sonja (2021). Collection Data in the Cultural Gap. The Dissemination of Knowledge in a Precarious State at the Intersection of Museums, Art History and the Digital Humanities. Book of Abstracts.